Råttorna
Hej alla! :)
Säg mig vad kan man pyssla till råttorna?
Har någon något roligt tips att komma med eller några bilder? :))
Kom med förslag!! :DD
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
Virkade en sådan här test-grej till mössen. En stor hit. Har tyvärr ingen beskrivning på det, men behöver snart göra en ny så kan försöka skriva ner något då. Borde ju gå att göra samma åt råttor men då modell lite större. 🙂
Sedan kan man ju virka/sy hängmattor, eller sy tunnlar åt dem. Knåpa ihop någon klätterställning kanske?
Har du varit inne på Mus i Fokus eller Råttor i Fokus? Där brukar man hitta ganska mycket tips på inredningsgrejer som man kan göra själv.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Till råttor kan man göra hur mycket kul som helst.
Pringlesrör är ju en klassiker, man kan ju göra roliga labyrinter med dem och blandade kartonger.
Man kan sy tunnlar och roliga sovsäckar. Eller en sån här hammock. http://www.pinterest.com/pin/186195765817490327/
Eller om man är lite bekväm kan man ju klippa av en ärm av en tröja och hänga upp i buren.
Eller varför inte hela tröjan.
Göra bollar av toalettpappersrullar och gömma godis i mitten http://www.pinterest.com/pin/253257179019376479/
Vet inte vad råttor tycker om sovpuffar men såna är lätta att sy till illrar iaf. Och alltid uppskattade. Men nu var det länge sen jag hade råttor så det kanske inte är bra med saker med stoppning i i buren. ^_^
#1 är inne på råttor iFokus varje dag men finner inget roligt.
:/
Syr en massa massa saker och har gott om hängmattor myspuffar,rör osv. :/
Känner att man vill komma på något "nytt" men det är svårt.
Mina gubbar är 1år och sedan har jag 1 på 5 månader. :)
Känner att gamlingarna måste oxå ha lite sysselsättning men dem är så fruktansvärt kräsna! :(
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
#3 Är inte direkt pyssel, men min favorit för alla djur som behöver sysselsättning är mat-aktivering. Slopa åtminstone delvis matskålen och göm maten. Paketera in godbitar i små paket, knyt band runt (som är ofarliga att tugga på och plocka bort ganska fort så de inte snor sig runt tassar), häng upp paket på ställen så de måste sträcka sig för att få tag på dem, eller dra i snören för att få dra paketet till sig. Jag brukar riva av hörnen på kuvert, lägga i några solrosfrön, sno ihop det och pilla in på olika ställen i buren åt mössen. Ibland gräver jag ner det i bottenmaterialet när jag städar.
Du har säkert gjort sådant här tidigare, men födosök är en väldigt naturlig sysselsättning för djur, och aktiveringsgraden skall inte underskattas. 🙂 När man märker att de vet vad det är frågan om kan man göra det svårare och svårare.
Mitt bravur-nummer för min förra hund var ett tuggben insvept i tidningspapper, intryckt i en tom hushållspappersrulle, insvept i en gammal handuk, knut på handduken, band runt alltihopa, hela paketet inskuffat under bokhyllan och bara ett band som stack ut som hunden kunde dra i. Det roliga var att han knöt upp bandet, och knuten på handduken, han tuggade sig aldrig igenom.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus