Bloggar
Hej! Jag funderar på att starta en blogg där jag kan lägga upp främst vad jag ritar/målar och sånt, men även kanske vad jag pysslar. Mest för mig själv och så vänner och familj kan följa.
Dock vet jag inte vart jag ska vända mig, har ni bloggar? Länka dem gärna, vill dels veta vart ni har dem (vilken sida) sen bara se dem för lite blogg inspiration :)
Annars är jag ute efter bra sajter att ha blogg på. Aldrig skrivit blogg förut eller läst. vet bara blogg.se typ.
Har eventuellt möjligheten att göra en egen hemsida men det känns lite omständigt.
Gillar själv inte deviantart, tycker den sidan är rörig och förstår mig inte på den trots flera försök. Sen har jag en kompis som tipsat mig om tumblr, som jag ska kika närmare på.
Kanske inte helt rätt ställe att fråga på, men tänkte att det kunde vara värt ett försök :)
Vad vill du uppnå med blogg eller hemsida?
För att kunna ge dig några råd, bör man veta det.
Ska du bara ha den som en öppen dagbok för vänner och bekanta, så krävs inte så mycket. Vill du bli uppmärksammad även av andra, så finns det mycket att tänka på.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Främst för att kunna samla allt jag gör på ett ställe, så jag kan enkelt visa för vänner och familj, får frågan ibland av folk om man har någon sida eller nåt, och istället för att säga "njae, lägger upp en del på facebook mest" hade det varit kul att kunna säga "Ja! Här!"
Behöver inte vara något som hela världen ska snubbla över och uppmärksamma. Hade kanske varit kul, men inte vad jag planerar för just nu. Eftersom jag verkar ha lite potential för att sälja (brorsans vänner har beställt tavlor av mig, efter att ha sett en tavla jag hade gett hans dotter) hade det kanske varit kul om andra kunde hitta och uppmärksamma min blogg, men det är inte det viktigaste.
Jag har en blogg helt utan andra ambitioner än att ibland kunna visa vad jag gör för bekanta. Ibland lägger jag in mycket och ibland blir det långt mellan gångerna. Ibland bara det jag tillverkar och ibland lite personligare.
Den är lätt och skulle gå att göra mycket finare om jag skulle lägga energi på det.
Marianne
#2 Då beror en del på hur mycket du vill visa upp. Med en enkel hemsida kan du lätt visa upp massor. Det blir mer överskådligt än med en blogg. Här är en enkel hemsida:
http://parlkonst.se/jeanettes/
En sådan är lätt att göra och lätt att sköta. En med större sortiment kräver en mer avancerad sida.
En hemsida kan lätt kombineras med en blogg, som jag har en på min även om den (bloggen) sällan uppdaters. Numera har jag den mesta kontakten med intresserade här på iFokus. Med Insider och signatur i inläggen får man många besökare härifrån.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag tycker att en blogg skulle vara intressantare med lite bilder och lite text.
En blogg går förändra så den ser ut som en hemsida - om man nu vill det.
Blogspot har många färdiga mallar. Picasa album ingår i blogspot.
Det är någon på pyssel som gjorde om sin blogg så - hon säljer skyltar som hon skapar tror jag det var - men jag minns inte vad den hette. En jättefin blogg.
Sorg är kärlek som blivit hemlös