Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettfrågor-o-svar
Läst 4287 ggr
precis
0

Gjuta transparent (plast?gelatin?)

Jag ska ha en konstutställning nu (14:e - 30:e augusti). Hade tänkt gjuta "ränder & vågiga mönster" i absolut-vodka-flaskor och ställa upp 10 stycken i triangelform som bowlingkäglor.
och som bowlingklot har jag gjutit en gipsboll i en billig plastboll (enl. tipset om att gjuta cementklot) och skurit/slipat fram ögon&näsa till ett kranie
Nu gick hela sommaren åt i jakten på epoxi-plast i alla hobbybutiker och på nätet, och jag insåg att det skulle behövas minst 7 liter (för dyrt för min budget alltså)

Och så hittade jag marmeladgelatin på en livsmedelsbutik! Började experimentera och fick till mitt önskade "mönster" genom att först hälla i transparent gelatin (bara vatten o pulver) och ställa flaskan i lutning inne i kylen för härdning och sen blandade jag svartvinbärssaft, så det blev "blodfärgat" gele och ställde flaskan i en annan lutning… lager på lager

Men sen blev det problem, för när jag hade haft en flaska ute i rumstemperatur i ett par dagar så började "färgskarvarna" blanda sig med varann. och i ett par flaskor som stod kvar i kylen började det bli små "mögelprickar". :(

Så jag diskade ur alla flaskor och de får nu stå tomma på denna utställning. Men vad hade jag kunnat gjort istället? var det bara feltänkt att kunna göra gele av varmt vatten? behövs det konserveringsmedel? Kanske man kan skära ut cirklar i Overheadplast och pula ner i flaskorna för atthålla skikten separerade?

CarolineO
0

I vissa marmeladburkar använder de vaxskivor för att det inte ska mögla.   Du kanske kunde testat att separera skikten med det?   Vaxet kan du ju även bearbeta så du får den formen du vill ha på det…

CarolineO
0

Eller kanske det var saften i kombination med gelen som möglade… Har du testat med "vanlig" färg?

precis
0

#1 bra tips om vax! Jag vet att det fanns paraffin i butiken bredvid gelatinet… men det värmer man upp och häller, så det rinner väl ut som det vill och stelnar platt?
det kinkiga är ju att trycka ner en skiva vax i rullad form i flaskhalsen och sen formera den med mina tunna penselskaft och skalpeller? då är nog flaskskepp lättare??? :)

#2 nej, det fanns inte så mörkt blodaktig röd som jag ville ha. bara ljusröd och rosa. kanske, kanske om man ska försöka blanda blått och rött???
Jag tog svartvinbärssaft efter tips från en galen finne som gör lågbudget-skräck-filmer.
Du kanske förstår symboliken jag är ute efter??? Vit Dödskalle, blod, sprit, bowling? ;)
Men, du ska ha tusen tack, mille grazie för de snabba svaren Carolajn! :D
Det blir mer experimenterande i höst när denna utställning stängt och plockats ner.
Nästa utställning blir i December, men bara målningar den gången!

CarolineO
0

Hehe, jag du kanske får satsa på flaskskepp istället *fniss*

Tror utställningen blir skitbra! Man kan ju hoppas att det väcker en del funderingar… Allt för  många faller som käglor för både sprit o droger!  Jättebra initiativ tycker jag! 

Hmmm, kan du inte hetta upp paraffinet lite sådär halvt om halvt då så det bara blir lite lagom mjukt? Man kanske kunde fått det i plattor eller nåt…Fundersam

När jag ska ha blodrött blandar jag rött, blått och liiiiiite svart, annars kan jag tänka mig att det blir  

Vart var det du hade dina utställningar? Eller åker du runt och har på olika ställen?       Om du e i Skåne nån gång hade det vat skoj att våldgästa den Skrattande             Eller kan man vänta sig en inbjudan med guldkant då Fot i munnnen

precis
0

jag har haft några i Gävle. en liten på ett favoritfik i UpplandsVäsby. och en liten på ett jazzhak på Malta, när jag bodde där.

Den här utställningen blir i Gävle, nästa utställning som blir hela december blir på en restaurang uppe på vår lilla skidbacke.
Men om du känner till nån liten & billig utställningslokal i SKaune så får du gärna tipsa mig… framåt påsk eller nästa sommar :) ;)
jag samarbetar gärna med andra konsthantverkare, blir bara bättre med mixade konstformer tycker jag! ;)