Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettfrågor-o-svar
Läst 9033 ggr
KnasigaEllinor
11

Pyssel med snäckor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en del snäckor,, inte många visserligen, men som jag samlat på mig förut, några är riktigt stora och fina och "räfflade" och jag skulle vilja komma på något kul pyssel.
Inte så sugen på att göra tavelram eller något sådant "vanligt",
min mamma hade eventuellt plockat några när hon var på semester, så jag kanske kan få tillgång på fler också :)

Förslag på vad man kan göra med dessa? De är så vackra men i några år nu har de varit undanlagda och bortglömda.

Emo
2

De är vackra. Hoppas någon kommer med bra förslag. Jag har en hel del skal efter snäckor på tomten. Skalen är så vackra att jag sparar många tomma, som jag hittar. Jag funderar också på vad de ska användas till.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Hanna
1

Går det inte att trixa lite och göra en havsinspirerad blomkruka eller liknande? Eller om man hittar drivved och gör något roligt med. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

KnasigaEllinor
0

blommor existerar inte i mitt hushåll, de bara dör på en gång, så blomkruka känns inte jätterelevant, men kanske någon annan ask eller förvaringsgrej av något slag hade varit intressant.

Förstör man charmen med snäckorna om man målar dem tror ni? t.ex. svart eller kanske brons eller något?

Hanna
0

#3 Aha, då var det klurigare.
Tror faktiskt de är finast som de är. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[JeanetteK]
3

Vi gjorde fina mobiler av snäckor en gång! Vi gjorde ringar av ståltråd som vi klädde med tyg eller band. Sen använde vi en mycket tunn borr för att borra hål i snäckorna. Sen satte vi dom i snören och fäste på lite olika höjd runt ringen. Det blev jättefint!

KnasigaEllinor
1

mobil låter tjusigt :)

Emo
0

#5 Hur gjorde ni när ni borrade hål? Tejpade ni med maskeringstejp eller hade ni något annat sätt att minimera risken för att de skulle spricka?

[JeanetteK]
0

Nej, vi borrade bara! Från början tryckte vi bara jättehårt med en stoppnål. Det funkade också, men det var trögt och lite större risk för sprickor. Man fick borra med låg hastighet.

askan
0

Åh, de till vänster är de allra vackraste! Hjärtmusslor! Kom på att jag har några liggandes som jag plockade med planen att göra ett halsband - svart snöre, kanske lite pärlor, och ett skal som hänge. Jag tror jag fastnade vid borrningen själv så därför ligger de bara. Örhängen skulle vara fint också, kanske i kombination med träpärlor?

En annan klassiker är att sätta såna där små plastögon på dem så får man ett knäppt litet djur :P

lollynonna
4

gjorde nåra höstiga halooween snäckor😃

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
1

en till bild

// Linah 

SolGerbilsidanSol

KnasigaEllinor
0

söta halloween snäckor :P

Emo
0

Trevliga figurer.

lollynonna
0

#12#13 tack <3 :)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[JeanetteK]
0

Kul idé!

KnasigaEllinor
0

Jag fick en idé som jag har börjat pilla lite på, dock går det långsamt med studier i vägen. Sambon hjälpte mig borra lite i en snäcka, men hålen blev både sneda och för stora, men ska se om jag kan få det att fungera ändå :)