Pyssel iFokus

Pyssel

Etikettfrågor-o-svar
Läst 2235 ggr
Zandra---83
0

Kakelplatta i ugn?

Jag har nu för första gången gjort en figur i Cernitlera,men jag råkade använda en kakelplatta,nu är frågan är den värmetålig? Vet ej om jag lyckas flytta den figuren(är typ början till en magnet) så behöver veta om jag kan använda kakelplattan eller om det kan sluta med kattastrof om jag för det.

CarolineO
1

Glad     kakelplatta??? Jag brukar använda en vanlig bakplåt med bakplåtspapper…   Men kakel ska väl tåla värme…?      men ska kakelplattan ingå i själva komstverket? Eller varför går det inte att flytta den från plattan?         Om plattan ska ingå är det kanske bättre att köra in figuren utan plattan o sen klistra på den på plattan när den kommer ut från ugnen så den inte missfärgas…

Sehvrin
0

Puttar upp den här tråden då jag har precis samma fråga: Kan man köra kakelplatta i ugn? I mitt fall är kakelplattan en viktig del av det jag ska göra (glasunderlägg) och jag behöver härda decopagelimmet i 160 grader.

Kommer det att fungera eller finns et risk att kaklet spräcks och förstör ugnen?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Marinas Mix
0

Efter vad jag hört från dem som fusar glas är det viktigaste att det får svalna långsamt.
Kan nog tro att det gäller här med.
Testa först med att bränna en liten kakelbit och se vad som händer innan du ger dig på att bränna glasunderlägget.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

annaniklasson
0

Jag tror på det Marinas Mix säger! Köpte porslinspennor och ritade på tallrikar, som ska brännas i 160 grader. Då ska man sätta in porslinet i kall ugn och värma upp, och det är nog smart att låta det stå kvar och svalna långsamt. Jag tänker mig att kaklet funkar på samma sätt. Men som sagt, bäst om du kan testa innan!

Sehvrin
0

Tack för tipsen. Jag har testat värma en platta enligt instruktionerna för hur limmet ska härdas och det gick bra så nästa steg blir att göra underläggen.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus