Att skapa och sälja
Jag har tänkt göra Smycken för att sälja och klurar lite på hur man ska bedömma vilket pris man kan ta för varje alster.
Jag har gjort så att jag har tagit ett ungefärligt pris på vad materialet kostar och sen lagt till lite för arbetet…hur gör ni??
Dessa örhängena (väldigt enkla) är tänkta att passa ihop med ett halsband som jag ska göra och jag klurade på priset någonstans mellan 75-100 kronor…är det lämpligt, man vill ju tjäna liiiite på det iaf ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Jag tittar på hur mkt andra tar för liknande saker… Ofta blir man förvånad över hur mkt de tar…
Sen gör jag det lite billigare för att det ska löna sig att handla hos mig =0) Det svåra är att marknadsföra det…. Kan ju bli ganska dyrt…

problemet med att sälja Smycken är ju att man inte kan konkurrera med tec h&m indiska mm. De har ju superfina pärlsmycken till extremt låga priser (barnarbete?)
Ibland lönar det sig att köpa Smycken där och ta sönder och göra egna av. Blir billigare än att handla från panduro etc.
Jag säljer mycket Smycken men bestämde mig tidigt för att bara använda äkta stenar, silver och guld. Och då hamnar man ju genast i en annan liga och kan ta betydligt mer betalt.
jag har nog inga halsband under 700 kr och dom är lättsålda ändå.
Och även om de är betydligt dyrare i materialkostnad så blir ju vinsten större.
Så vill man kunna leva på att sälja design är det nog den vägen man får ta tror jag.

Jag har gjort så nu att jag tar betalt för vad materialet kostar sen lägger jag på lite för arbetet beroende på hur pilligt och tidskrävande det var att tillverka smycket.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag tar betalt för material och arbetet. Känner en del som gör Smycken och dom har väldigt höga priser om man gemför med mina. Vill ni kolla in mina Smycken och priser så finns dom på http://www.freewebs.com/suzieqsmycken/
xoxo//SuzieQ
#4 Supersnygga Smycken! Mina (och lite annat) finns på min hemsida www.carolz.se

#5 tack så mycket. har lagt upp en hel del nytt nu.
#4 Hej! Undrar var man får tag i vackra fjädrar?? Är dom dyra??
MVH MQ
#7 Ngt jag tycker e skoj, är att gå ut i naturen och se om någon liten pippi tappat en fjäder eller två. Så vet man att ingen har lidit för ens skull =0) Annars har nog ide & hobby affärer, skulle jag tro…
**#8 Ehhhh…
vågar man plocka fågelfjädrar ute??? tänker på fågelinfluensan…
men jag kanske bara är lite nojig…
**
#9 Ähh… de har väl inget man inte redan har *fniss* Jag tvättar dem i ättika innan jag använder dem, så blir de rena =0)
#11 Tvättar du fjädrarna i utspädd ättika då?? Undrar oxå om man vill färga en vit fjäder,vilken sorts färg använder man sig av då??

#11 Jepp. Men jag spär inte ut den så mkt…
Klorin bleker allt! Mkt användbart =0)
#12 Tack för svaret
jag undrade "vilken sorts" färg,man kan använda om man vill färga tex en vit fjäder till ev blå,grön osv..
MVH MQ
Aha… Det vet jag tyvärr inte. Någon annan som har förslag?