Annons:
Etikettfrågor-o-svar
Läst 1313 ggr
evilelli
6/3/17, 11:45 AM

Måla/färga vita gardiner?

Lägenheten har några vita gardiner, och visst det kan vara fint i vissa hem men här känns det bara trist. Jag undrar om ni har några tips på hur man kan liva upp dem? Jag är inte ute efter bara slänga dem i tvättmaskin med en tygfärg, jag vill åstadkomma någon effekt eller så, kanske ge mig på ombre om jag hittar någon bra guide, 

eller om ni har något förslag?

(Hoppas att denna fråga känns relevant till forumet)

Annons:
Emo
6/3/17, 12:06 PM
#1

Har du någon bild på hur det ser ut nu?
Man kan fästa upp i bågar och ha något snyggt i fästpunkterna. Man kan dekorera längderna på olika sätt, men mycket beror på utseendet nu, materialet i gardinerna och omgivningarna.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

evilelli
6/3/17, 12:25 PM
#2

Gick inte riktigt att ta kort i motljus som det är just nu, men det är tunna gardiner, typ bomull skulle jag gissa på (jag kan inte tyger alls egentligen), i köket  är det så att vi har ett  brett fönster mitt på väggen, bordet går ut från mitten av fönstret, och gardinerna hänger på sidorna, just nu med något rep som binder upp dem i mitten men det vet jag inte om jag vill ha kvar. I vardagsrummet har vi balkongdörr bredvid fönstret så ena gardinen hänger mellan där, annars är de samma sort som i köket, inknuffade lite smått  bakom fönsterbrädan.

Sen har vi ett "spelrum" som vi kallar det där det hänger såna vita gardiner också, men där passar det inte med långa hängande utan jag funderar på att byta ut till något kortare som går horisontellt över fönstret (som du märker saknar jag vokabulär att prata om gardiner och är väldigt oinsatt egentligen)

Är mest ute efter om det finns någon intressant teknik för att färga dem  så det händer lite mer.

Tant Grön
6/3/17, 12:51 PM
#3

Här kan man hitta olika sätt att färga.  Man behöver inte ha så starka färger om man inte vill. https://www.youtube.com/watch?v=f4CsBV_tnf0

evilelli
6/3/17, 1:10 PM
#4

#3 Åh, "shibori" verkade finnas i många olika varianter som är väldigt intressanta, tack!

Upp till toppen
Annons: