Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 4823 ggr
Eda
2016-02-07 10:33

PÅTA (quick knit) med en hand

(Texten är från min blogg: Textilochtips, fotona är egna)

När det gäller beskrivning av textila tekniker för personer som bara kan använda en hand eller har svårt att greppa har jag hitintills inte hittat så mycket. Något som fungerar med en hand är påtning. Exempel på vad som kan påtas är schalar, mössor, babyvantar, babyfiltar, benvärmare, sockor, strumpor, gosedjur och mycket annat.

Påtning är en rolig hobby för såväl män, kvinnor som barn!

Precis som när det gäller vanlig stickning finns det varierande mönster, uppläggning och avmaskning när det gäller påtning. Jag kommer här att beskriva den uppläggning och stickteknik som jag tror är lättast för nybörjare. Mönster och beskrivningar finns dels på nätet, t.ex. på YouTube och dels i butiker som säljer påtbrädor. 

OBS! Påtning har flera benämningar t.ex. Panduro har benämningen Quick Knit och Slöjd-Dealjer kallar ringarna såväl de runda som avlånga för stickringar. Det kan vara bra att veta när man söker på nätet. När jag var ung (d.v.s. på 40-talet) var det vanligt att påta på en trådrulle försedd med fyra spikar, resultatet blev en stickad snodd. Det säljs faktiskt fortfarande något liknande som kallas Påtdocka.

**
VAD SOM BEHÖVS VID PÅTNING**

  1. Garn oftast bäst med grovt, dubbelt eller 3-dubbelt garn, använder man tunt enkelt garn blir stickningen gles. Exempel på grovt garn är t.ex. Lovikka och Molly från Järbogarn.
  2. En påtbräda (Circle Loom, Easy Loom, Knitting-Board, Knitting Loom, Long Loom, Stickrahmen, Strickring m.fl. benämningar). De flesta som säljs är i plast. Det finns runda och avlånga i olika storlekar.
    Påtbrädor gjordes ursprungligen i trä och det finns fortfarande i handeln företrädesvis i kontorsvarubutiker. Fördelen med de i trä är att de är tyngre och stadigare och det man påtar får lättare plats under brädan eftersom man inte kan hålla ringen i luften med en hand samtidigt som man påtar.
    Men de flesta i trä som säljs är inte idealiska för spikhuvudena är små och vassa så dels kan garnet fastna och dels kan öglorna lätt glida av.
  3. Något att lyfta upp garnet med, speciella verktyg finns i handeln där man säljer påtbrädor, (det fungerar också med en stor synål, sticka, avbruten tunn grillpinne eller liknande).
  4. En virknål eller en grov synål (tapisserinål, ryanål) kan vara praktiskt vid avmaskning och till att fästa garnet.
  5. Gärna två klädnypor eller liknande som tyngd, för att garnet inte skall lossa så lätt från pinnarna vid uppläggningen.

Använder du en påtbräda/ring i plast kan du lägga en bit antiglidplast under för att den skall stå stadigt (säljs för att lägga t.ex. i besticklådor). Tycker du att brädan/ringen glider ändå kan du tejpa/limma fast en träkloss under.

Använder man påtring är det vanligast att påta runt så att resultatet blir likt ett stickat rör, som kan användas till t.ex. mössor och tubhalsdukar. Man kan också påta en rak bit på en påtring om man vänder och påtar fram och tillbaka.

**Påtning runt med påtring: Börja med att fästa garnet i den ensamma knappen som sitter på ringens utsida. Vira garnet runt närmsta pinne, så att garnet korsas på pinnens baksida.
**

Du skall vira runt alla pinnarna varvet runt, linda inte för hårt. (Det spelar ingen roll om du virar pinnarna  från vänster – höger eller från höger – vänster.)
Eftersom det är lätt att maskorna ramlar av om man påtar med en hand tycker jag att det går lättare vid uppläggningen att sätta fast en klädnypa nertill på garnet som tyngd, vilket gör att garnet sträcks något. När klädnypan måste flyttas ner är det lättast att först klämma fast en ny klädnypa längre ner på garnet och sen tar bort den övre. (OBS! Kan du använda båda händerna behöver du inga klädnypor.)

När du kommit varvet runt kan du arbeta på två sätt:

Traditionellt brukar man vira garnet ytterligare ett varv på samma sätt som det första varvet, så att det ligger garn virat 2 ggr runt varje pinne. När man kommit runt varvet drar man sen den undre maskan över den övre maskan och över pinnen och fortsätter så runt hela varvet. Upprepa dessa varv till lagom längd.

Vad jag tycker är enklare om man påtar med en hand är att bara påta en maska i taget genom att vira ett varv runt en pinne, dra den undre maskan över den övre maskan och över pinnen. Upprepa med detta varv efter varv till önskad längd. (Vitsen med att påta en maska färdigt åt gången är att inte alla maskor ramlar av ifall man tappar greppet.) 

OBS! Om man påtar på en ring med en hand kan det man påtat inte komma ut under ringen eftersom ringen står på bordet, man måste därför vika det man påtat bakåt allt eftersom.

Skall det stickade bli en mössa maskar man inte av utan man trär i stället garn genom maskorna med en sy- eller virknål, drar ihop och knyter till.

Avmaskning tycker jag är det svåraste momentet med en hand, man får nog prova vad som är enklast eller be någon om hjälp. Ett sätt är att använda virknål.

Fästning av garn kan ske med sy- eller virknål.
(För att trä i garnet på nålen med en hand är det enklast att fixera nålen t.ex. i en Scotchbritesvamp och sen trä på den.) Ryanålar, kan vara bra när man fäster ett extra grovt garn, de säljs bl.a. av Svensk Hemslöjd

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Emo
2016-02-07 11:18
#1

Bra beskrivning och fina tips till alla.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: