Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 1087 ggr
Eda
2/6/16, 7:27 PM

Pysselförslag vid rörelsehinder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
Annons:
Emo
2/7/16, 6:30 AM
#1

Ett tips till dig, som inte hinner med att se bilderna, klicka på bilden och använd sen pilarna vid sidorna.

Eda, om du vill ha kommentarer, så lägg in bilderna en och en och skriv lite om vad de innehåller och hur de underlättar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Eda
2/7/16, 9:23 AM
#2

Eftersom texterna jag hade till bilderna har tagits bort beroende på att jag hade länkat till bilderna skriver jag nu en ny text. (Jag ser att texten inte är lika på slutet, vilket är konstigt eftersom all text är Times New R - 12)

Jag har en ideell Textilochtips-blogg med bl.a. förslag på pyssel för personer med rörelsehinder. Hur man påtar med en hand blir ett väldigt långt inlägg, så om det skriver jag separat.

Att trä på garnet på nålen med en hand fungerar om man skaffar billigaste nålpåträdaren (finns i de flesta sybehörs- och tygaffärer) och sen sticker ner nålen i en Scotchbritesvamp, så att den blir fixerad, se bilden. Skall man trä på ett grovt garn fungerar det inte i regel med de lite ”finare” och dyrare nålpåträdarna.

Broderi kan man utföra med en hand om man använder Sybåge fastsatt i ett bord. Det går till så att man använder samma hand till att sticka nålen upp som ned. Bra är om någon kan hjälpa till dels med att sätta fast bågen och spänna fast arbetet och likaså när det gäller brodergarn, att klippa till dessa i lagom längder och fläta ihop, så garnändarna lätt går att dra ut utan att de trasslar till sig.

Akvarellmålning vått i vått lärde jag mig häromåret på en folkhögskolekurs. Resultatet tyckte jag blev hyfsat, trots mina föga konstnärliga talanger. Jag kan tänka mig att tekniken passar såväl för personer med rörelsehinder (går att måla med en hand, fot eller fingrar) som demens.

Akvarellfärgerna vi använde var i tub. Med det ganska dyra tjocka papper vi använde oss av behövdes ingen fastsättning på underlaget.

1. Täck gärna bordet med plast.
2. Svampa hela pappret med enbart vatten alternativt duscha pappret.
3. Späd ett par droppar akvarellfärg med vatten t.ex. i ett lock.
4. Sen är det bara att måla på.
Om det blir pölar och färgen rinner på ett oönskat sätt, kan man suga upp lite med en svamp eller hushållspapper. Med det papper vi använde kunde man om man inte blev nöjd alls, torka eller duscha av och sen börja om från början. (Obs! Om man torkar av pappret hårt eller trycker fingrarna mot pappret fäster inte färgen på de ställena.)

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Emo
2/7/16, 9:57 AM
#3

Tack för intressanta texter och fina tips.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: