Annons:
Etikettljus
Läst 1309 ggr
_Fisken
2016-01-01 12:38

Stearinljus-veke

Hej!
Vet nån av er vart man kan beställa (via nätet) stearinljusvekar på rulle/långa längder?  
Dottern samlar ljusstumpar och tänkte smälte om stearinet och hälla tebax det i såna där glas. Men då behöver vi en veke! 

PS/ Hur smälter man stearinljus? I kokande vatten? I en skål som vilar på en kastrull med kokande vatten?

Annons:
Marinas Mix
2016-01-01 13:41
#1

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Sammet1
2016-01-02 14:57
#2

#0 Min mamma använder en ganska stor konservburk (faktiskt en gammal kaffeburk) som får stå i en kastrull/gryta med kokande vatten. Jag misstänker att ett vattenbad (med skålen ovanför vattnet) inte blir tillräckligt varmt, och att låta en glasskål stå i kokande vatten tror jag inte jag skulle våga, den kan spricka. Metall är bättre. Glöm inte att sila bort de gamla vekarna!

Till gjutna ljus i glas skulle jag rekommendera att kolla på färdiga ljusvekar med bottenplatta. Det är ganska svårt att få dem att vara kvar i rätt läge när man häller på ljusmassan annars. Det brinner snyggare när veken sitter precis i mitten av ljuset.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Emo
2016-01-02 17:17
#3

Jag brukade använda vekarna i trasiga ljus. För att få veken att ligga i mitten när jag göt större ljus band jag fast en tyngd (skruv eller mutter) i den.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

_Fisken
2016-01-02 22:13
#4

Det var mkt bra tips av er. Tack ska ni ha. Ska se till o fixa materialet tills min Emma kommer nästa gång!

_Fisken
2016-01-03 10:01
#5

Då har jag beställt både veke på rulle och även 90 mm med bottenplatta.

Smidigt att best. via nätet. Jag tänkte åka 2x4.5 mil till en hobbyaffär men det kostar ju mer än 100kr i bilkostnad.

Upp till toppen
Annons: