Annons:
Etikettlera
Läst 2445 ggr
Zabbio
12/2/15, 10:11 AM

Vilka olika leror har ni erfarenhet av? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!
Vilka leror har ni använt? Har ni lust att ge en beskrivning på hur ni upplevde dem? :)

Jag gillar att skulptera och leka med lera ibland, det är kul med tredimensionella bilder ;) Just nu sitter jag med någon form av vanlig skulptur/keramiklera men ingen ugn, så det blir inte så hållbara skulpturer. Det gör inget dock, för  jag gör dem mest som modeller för ljus och skugga när jag målar.  Just nu.

Bilden på huvudet är en av dem, den ska dock färgläggas också. De andra bilderna är hemmagjord porslinslera (vit med svarta klor, klor i fimo) och papperslera (grå, inte helt klar, svansen är inte färdig. Den omgången lera var lite slibbig :) )

Men ibland kan det vara kul att göra mer hållbara skulpturer, och jag gillar tyngden och känslan på ''riktig'' lera (vad man nu ska kalla den, precis som om Fimo eller papperslera inte finns..)

Keramiplast; har någon testat? Hur är den att jobba med, har den ''tyngd'' som keramik? Är den smidig eller har den typ pappers-fibrer som vissa pappersleror har?

Plus självhärdande lera: Samma fråga som ovan, har någon testat?

Fimo: Har jag lekt lite med själv. :) Tyckte att fimo soft var trevlig att arbeta med och det är praktiskt att kunna bränna hemma i omgångar. Lite synd att begränsas i storlek av ugnen (tänk tex att göra en drake med jättestort vingspann…) och den plastiga känslan av leran är något jag accepterar mer än uppskattar.

Sculpey/super sculpey: Supersculpeyn var trevligare, smidigare än fimon på något sätt vill jag minnas, men de är ju väldigt lika. Sculpey orginal kan jag inte minnas någon större skillnad jämtemot Fimo soft, men  det var längesedan jag hade sculpey.  Samma lite plastiga känsla på det färdiga dock. Men det är ju lättare att göra lövtunna detaljer som inte ramlar av under torkning. (öron tex)

Papperslera: Jag har provat någon köpt sort och några egna varianter av pappersleror. Det svåraste med dem är att kunna göra riktigt fina detaljer, då de kan ändras lite när de torkar. Men får man rätt på leran (när man gör själv) så är det ändå möjligt. Sen upplever jag att de torkar långsamt och kan vara lite svårarbetade och kännas torra (eller slibbiga när jag försökt avhjälpa det problemet :P ) Men det går ju helt klart att arbeta med dem och gör man dem själv blir de billiga. De kräver ingen ugn, så att man kan göra ganska stora skulpturer, och gör man en stomme i tex folie så torkar de snabbare utan att mögla….  ;)
Jag blandar gärna lite stärkelse (potatismjöl) i mina pappersleror för att få dem lite finare i texturen.

Porslinslera; detta är något jag bara testat hemmagjord, non-baking. Det var svårt att få det helt rätt, antingen torkade den snabbt och bildade ett ''skinn'' som sen skapade rynkor på figuren, eller så blev den väldigt kletig. Men det kan bero på limmet - man ska använda vitt lim och de lim som är testade och ok har jag inte hittat i sverige. Jag tog därför trälim som jag hade hemma, i alla försöken… men det lär vara kinkigt med vilket  lim man har i. :)
Däremot gillade jag materialet när det torkat; hårt och stabilt med en fin yta.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Marinas Mix
12/2/15, 10:54 AM
#1

De jag testat är cernit och Fimo, men å andra sidan gör jag ju bara småsaker, som knappar till armband och cabbar, till smyckestillverkning.
Köpte en lufttorkande lera på Panduro, som heter Hobby clay, för att göra formar, som jag sedan kan använda till cernit/fimoleran.
Den var ganska kladdig att pyssla med, men blev bra när den stelnat

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zabbio
12/2/15, 1:53 PM
#2

#1 Funkade den bra till formar? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Marinas Mix
12/2/15, 2:03 PM
#3

Formarna blev fina, men sedan har jag inte kommit längre☺️

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zabbio
12/2/15, 2:32 PM
#4

#3 Heheh, okey :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Marinas Mix
12/2/15, 4:22 PM
#5

Fick tag i en massa cabbar i acryl, så jag har inte behövt använda formarna till det. Skulle ju göra cabbar i cernit/fimo, för infattningar.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zabbio
12/20/15, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu har jag testat Plus leran. Kändes som vanlig lera, torkade fint med en armatur av ugnsfolie :)

Har även testat keramiplast, ungefär  samma men mer gummi-aktig som jag upplevde den. Den har inte torkat än dock.

Jag personligen föredrar nog Plus, men de var väldigt lika att jobba med :)  Bilden är torr Plus lera.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Marinas Mix
12/20/15, 7:16 PM
#7

Jag lyckades hitta igen en tråd som kanske kan ge lite inspiration
http://pyssel.ifokus.se/discussions/4def7a0688f4723c69000487-saker-i-cernit-lera?discussions-1

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Zabbio
12/20/15, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den här lille bulldogen ska hem till en kompis :)  Men säg inget, det är en överraskning! ;)  Hoppas hon inte råkar  se den här.
Och jag hoppas att leran klarar torkning utan att spricka… Det är första försöket med keramiplast :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Emo
12/21/15, 3:50 PM
#9

Fina figurer.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Zabbio
12/22/15, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Tack :)

Nu är bulldogen målad :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Marinas Mix
12/22/15, 4:31 PM
#11

Tjusigt.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Upp till toppen
Annons: