Annons:
Etikettcaf-60plus
Läst 2663 ggr
Marinas Mix
11/11/15, 12:37 PM

Givmilde Göran

Att många pensionärer har det knaper vet nog inte alla. Här är i alla fall en som fått upp ögonen för det:
http://www.expressen.se/kvallsposten/givmilde-goran-gor-succe-pa-facebook/

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Inkanyezi
11/11/15, 1:15 PM
#1

Jag har precis lyckats samla mig till att göra den årliga ansökan om äldreförsörjningsstöd, med alla bilagor som ska finnas med. Jag har väldigt svårt att ta itu med den, mest för att det tar emot känslomässigt, men också för att det faktiskt är ganska besvärligt att hålla reda på alla papper som behövs. De är visserligen inte särskilt många, men ändå.

Det är ju känt att äldre personer med tiden ofta får svårare att hålla reda på en massa olika saker och räkna, skriva och fylla i blanketter. Dessutom är det inte alla som vet att man kan få äldreförsörjningsstöd, att man faktiskt har rätt till det om pensionen inte räcker till skälig levnadsnivå. Sedan är det säkert också väldigt många som  precis som jag drar sig för att göra ansökan. Det känns som att man måste tigga, fast man har rätt till det, och att efter att ha jobbat omkring fyrtio år är det ganska pinsamt att man inte har pension så att man klarar sig på den.

För många kvinnor är det värre ändå, eftersom de kanska bara får garantipension, som är lägre än man får när man har allmän pension och tjänstepension efter inkomsten man har haft. Men jag är övertygad om att den kvinnan har rätt till äldreförsörjningsstöd. Jag är däremot inte övertygad om att hon är kapabel att fylla i blanketten. Det är ju också många äldre som faktiskt har sämre mental kapacitet och kanske inte alls klarar av att fylla i blanketten.

När jag sökte första gången hade jag gått miste om stödet i ett par år, eftersom man inte får någon information om att det finns. Jag klarade inte ens att betala hyran och gick till socialtjänsten för att få hjälp, men inte heller där blev jag upplyst om att jag kunde ha rätt till äldreförsörjningsstöd. Det var till slut en journalist som berättade det för mig vid en intervju.

När jag hade lämnat in ansökan fick jag meddelande om att den inte kunde behandlas, eftersom jag inte hade tagit ut all pension. Det visade sig att man inte automatiskt får ut tilläggspensionen, utan att man måste ansöka om den. Inte heller det kände jag till, och först när jag hade ansökt om den, hos samma pensionsmyndighet, behandlades min ansökan.

Så det är faktiskt möjligt att det finns ytterligare pension att få ut för ett stort antal pensionärer som inte vet att man måste ansöka för att få ut all pension som pensionsmyndigheten hanterar.

Äldreförsörjningsstöd söks på Pensionsmyndigheten.
https://secure.pensionsmyndigheten.se/EkonomisktStodTillPensionarer.html

Äldreförsörjningsstödet är tillämpligt för mig, eftersom min fru bara har bott en kort tid i Sverige. Andra ålderspensionärer kan få andra stöd som också anges på Pensionsmyndighetens sida.

Tant Grön
11/12/15, 9:25 PM
#2

#1 Vilken bra information. Aldrig hört talas om detta.

nickiee
11/12/15, 9:42 PM
#3

0..det va bra gjort av han

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

anki1
11/12/15, 10:23 PM
#4

där fick jag lite bra info. jag har just nu sjukersätning, men om 2 år blir jag ålderspensionär. och min pension blir inte hög. jag slogs ut från arbetsmarknaden för 20 år sen och har följaktligen  inte jobbat  40 år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Inkanyezi
11/12/15, 10:50 PM
#5

Min fru har varit sjukförsäkrad i Sverige i sju år, så hon får sju fyrtiondelar av garantipersonen. Det blir ungefär en tusenlapp. Garantipensionen är följaktligen drygt fem gånger högre än så, men då kommar man upp i inkomst som beskattas, så man lär behöva stöd i alla fall. De allra flesta av oss "fattigpensionärer" har rätt till bostadsbidrag. Enligt Pensionsmyndigheten ska man inte behöva göra någon särskild ansökan om "Särskilt bostadstillägg" om pensionen inte räcker till skälig levnadsnivå efter avdrag för "skälig bostadskostnad". Det ser ut att vara öppet för tolkningar, men det ska finnas regler för det. Man ska ansöka om bostadstillägg för att Pensionsmyndigheten ska pröva om man har rätt till Särskilt bostadstillägg.

sidan för att beräkna om man kan ha rätt till bostadstillägg anges: "En enkel tumregel är att du kan ha rätt till bostadstillägg om du har en lägre månadsinkomst än 13 000 kronor efter skatteavdrag."

Så mycket får vi inte ihop ens tillsammans, jag och min fru, efter att vi har fått äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg.

anki1
11/13/15, 8:10 AM
#6

Jag hade ett litet bostadsbidrag, men den försvann i och med att jag fick 100 kr mer före skatt. men efter skatt blev det 200 kr mindre!! Tidigare när maken var arbetslös fick jag 500 kr i bostadstillägg . Men det sjönk till hela 25 kr när han fick jobb.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Upp till toppen
Annons: