Annons:
Etikettfrågor-o-svar
Läst 7279 ggr
hindul
10/29/09, 3:17 AM

Julklappstips

Hej!

Vad sägs om en tråd där vi delar med oss av idéer om vad man kan göra själv att ge till släkt och vänner som julklapp? Att se vad någon annan gjort väcker ofta inspirationen, tycker jag, och då kan det ju vara trevligt med en idésamling att ösa ur.

Annons:
hindul
10/29/09, 3:26 AM
#1

Jag kan börja själv =)

Jag har två träbrickor, sådana brickor man bär saker på alltså, inköpta billigt pga någon liten skavank på dem. Den ena tänkte jag måla och dekorera med dekopage. Min syster och svåger ska bli de lyckliga ägarna till denna - de springer och springer mellan kök och uteplatsen eller vardagsrummet med allt som ska bäras för en måltid, de behöver en bricka, anser jag.

Den andra har jag en idé om att lägga stenmosaik på! Jag vet bara inte vem som ska få den…

För dig som vill ta efter idén:

Brickor finns (har funnits i alla fall) till en billig penning, på Biltema. Dekopagelack har jag köpt på Panduro. Mosaikmaterial har de där också.

[Daisy-Moa-Elsa]
10/29/09, 10:33 AM
#2

Jag kommer göra tomatmarmelad, i burkar med rutigt tyg runt locket och typ hushållssnöre runt med rosett och en fin egengjort etikett på. Låter inte så för alla gott, men är vansinnigt gott. Smakar fräscht och fruktigt och är inte alls krångligt att göra.

Sen gör jag alltid en laddning tryffel som min svägerska får. Vet dock än inte smaken så har nån något bra tips, hojta till. Har gjort lite olika smaker tidigare och vill gärna prova en ny varje år, de jag tidigare gjort är; sprit, chili, julsmak, saffran

LiindaH
10/29/09, 4:10 PM
#3

Jag ska måla på blockljus till min mormor & morfar.

Funderar även på att göra små doft påsar man lägger i garderoben och ge till någon.

// Liinda

Tiana
10/29/09, 4:59 PM
#4

Förra året stickade jag mössor åt hela gänget. Mycket uppskattat!

vickan1976
10/29/09, 5:23 PM
#5

Vill ni ha massor med tips så kolla in www.sjalbarn.se under "gör det själv". Där finns ärtpåsar, grytlappar med barnens teckningar broderade på, cerat med chokladsmak mm.

[Fruktiz]
10/29/09, 5:30 PM
#6

Okej, här kommer en utav mina idéer: Skrattande

Jag har tänkt köpa vanliga koppar med öra, ex. kaffekoppar, tekoppar. Sen ska jag skriva en fin text/mening och namn på den jag ska ge koppen till. Det ska bli till mina småsyrror och föräldrar. På systrarnas koppar ska det stå "*Namn*'s O'Boy-mugg" och "Pappa's kaffemugg" Glad

Koppar och färg finns på Panduro. Självklart kan man köpa koppar från andra ställen.

#2: Ja, sylt och eget godis är ju alltid populärt! Mitt tips är att du tar en gummisnodd som håller det rutiga tyget på plats på locket. Har själv köpt karameller som det var så.

Det ser så hemma-aktigt ut med sådana burkar! :)

#3: Vi har haft samma idé! Jag har också tänkt att måla på blockljus.

Annons:
LiindaH
10/29/09, 5:52 PM
#7

#6; Ja block ljus är personligt och mysigt :)

Sedan funderar jag även på att sätta fast pinnar runt ca 2 små blockljus med "tråd" som ser lite äldre ut… Blir en snygg dekoration till stugor om inte annat :) …

// Liinda

Anfa
10/29/09, 10:24 PM
#8

#6 Det hade jag tänkt göra, så sakerna finns alldså på Panduro :D Vad bra tack för hjälpen ;)

Jag tänkte göra som i en annan tråd, att ge bort te-påsar. Jag håller på att vika påsar som jag sedan gör personliga, sen ska jag köpa te på lösvikt :D

majkatt
10/29/09, 10:25 PM
#9

Jag har köpt julgranskulor på panduro som jag ska måla och skriva namn på, som jag ska ge till alla sen ska alla sätta upp dom i granen, (ála våra bästa år)

hindul
10/30/09, 12:10 AM
#10

#2 Jag har ett recept på mörk mintchokladtryffel. Den är "farligt" god!

#4 Ja, det är rationellt och bra att göra samma till alla! Ett år ägnade jag hela hösten åt tygtryck - sydde lakan och tryckte olika djur på. Mallarna till djuren gjorde jag själv, av schablonplast och pepparkaksformar. Det var ett arbete! Tog hela hösten som sagt, men blev mycket uppskattat. Och jag slapp springa i affärer och leta leta leta…!!

Pepparkaksformar är föresten ingen dum idé - sy bakdukar och rita av formarna på tyget och brodera. Enkelt, men handgjort och uppskattat!

Angelclaw
10/30/09, 6:50 PM
#11

#10 ooch delar du med dig av det receptet?

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

CarolineO
10/30/09, 6:56 PM
#12

#11  Just min tanke! Som en sann gottegris blev jag genast intresserad  :D

Angelclaw
10/30/09, 7:15 PM
#13

#12 Precis, lät onekligen mkt gott! ;D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
hindul
10/31/09, 3:42 AM
#14

Klart att jag gärna gör!!! Annars hade jag väl inte tipsat om det!? Skrev bara inte ner hela receptet innan jag visste om intresse fanns… Eftersom det verkar finnas mycket intresse skriver jag det här i tråden. Receptet fanns i apotekets julreceptsamling för ett par år sedan.

Minttryffel ca 70 st

250 g blockchoklad (absolut godast med mörk! Och ännu godare med Marabous mörka choklad!!)

1 dl vispgrädde

2-3 msk smör

1 äggula

2-3 droppar pepparmyntsolja (apotekets förstås!)

Smält chokladen i vattenbad. Sjud smör och grädde i en kastrull, tag kastrullen från värmen och rör i äggulan. Sjud under vispning. Lyft av kastrullen från värmen så snart smeten börjar tjockna. Fortsätt vispa och tillsätt den smälta chokladen. Tillsätt pepparmyntsoljan. Fyll i knäckformar. Förvara i kyl.

Kan tipsa om att det inte är någon idé att göra den i god tid innan jul. Då får man göra om den… för den har tagit slut långt innan den skulle serveras!

[123diddi]
11/1/09, 1:14 AM
#15

finns sånt som man målar med på ljus också på panduro? =)

hindul
11/1/09, 5:05 PM
#17

Fler tips…

Istället för att ha med en julblomma när man är bjuden till någon, har jag ibland gjort en egen liten juluppsättning som blivit väldigt uppskattad:

I ett stort lerfat (fat till stor teracottakruka) har jag placerat någon liten, liten växt (bara helt grön växt eller en minikalanchoe/höstglöd/våreld fast med röda blommor). Växten står i sin lilla minikruka, med lite plast runt själva krukan bara, så att man kan vattna utan att det rinner vatten över hela fatet. Växten har fått stå ute mot fatets kant, för då har ett litet ljus fått plats också, värmeljus i ett litet glas eller ett litet blockljus. Sedan pyntat efter humör eller vad som finns till hands. Eftersom jag bor på växtkusten har jag låtit "julfaten" få västkusttema, med snäckskal bland nötterna, istället för ett rött band kring ljuset har jag satt dit ett grovt hushållssnöre och slått en knop istället för rosett. Sedan lite hela kryddor bland nötterna också, för att få lite juldoft på det hela och kanske ett par torkade apelsinskivor. Man kan strö lite glitter på växten och lägga dit en polkagriskäpp…

Grunden har varit fatet och den lilla växten och så nötter omkring.

hindul
11/8/09, 2:54 AM
#18

Putt!

Kom med fler tips! Eller fråga efter…?

Zessan
11/8/09, 10:54 AM
#19

Vilka bra tips alla ger:D

Jag har ett jätte gott recept på mjuk kola (5 minuterskola, som antagligen alla känner till) som jag brukar göra i julklapp av, men problemet är att den som får det käkar upp det innan paketöppningen är slut..:P

Jag brukar slå in dem i pakplåtspapper och lägga dom i en burk, sätta på en liten bit tyg på och knyta snöre om:)

[Daisy-Moa-Elsa]
11/8/09, 1:17 PM
#20

#19 jag har inte det receptet så du får gärna lägga ut det? Gillar saker som inte tar halva dagen att koka ihop Tungan ute

Annons:
Zessan
11/8/09, 1:45 PM
#21

#20 Visst:) Kan gå på lite längre tid, men jag tror att om man kör i micron går det lite fortare;) Men såhär står det;

_Du behöver ( till ca 60st):
_

  • 100g margarin eller smör
  • 2dl strösocker
  • 4msk vetemjöl
  • 2msk kakao
  • 1dl sirap
  1. Lägg pakplåtspapper på en bakplåt. Droppa på lite olja och bred ut  (med brödpensel brukar bli bra)
  2. Mät upp alla ingredienserna i en kastrull och koka på svag värme under omrörning.
  3. Koka massan ca 5min så den tjocknar. Rör under tiden.
  4. Häll upp smeten på bakplåtspappret. Skjut ihop smeten med en kniv så den blir någorlunda fyrkantig.
  5. Låt den stelna skär/klipp sen i fyrkanter. Vira ev. in kolan i bakplåtspapper el. liknande.

Hoppas det går bra:) Brukar gåganska fort för mig, ca 5-10min att göra allt;)

Zessan
11/8/09, 1:48 PM
#22

Sen om man vill göra den extra lyxig kan man smälta 175g mörk eller ljus blockchoklad. Sen doppar man kolabitarna i chokladen  med hjälp av t ex. gafflar. Låt bitarna stelna på ett pakplåtspapper:)

Hermelina
11/8/09, 2:05 PM
#23

När jag gör "5-minuters kola" brukar jag ta

50 g smör
1 dl socker
1 dl sirap
1 msk vetemjöl
och 2-4 msk kakao beroende hur stark choklad smak man vill ha.. :)

Ett annat tips om man vill piffa upp den lite är med nötter, det är gott! :)

LiindaH
11/8/09, 9:17 PM
#24

Cola!
Oh vad jag älskar dom! Gjorde sådana förut. Men tappa bort receptet.
Tack så mycket :)

Jag som hade allt utom kakao hemma nu :(

// Liinda

Hermelina
11/8/09, 9:43 PM
#25

#24 Oboy? :)

LiindaH
11/8/09, 9:52 PM
#26

#25; :O Går det? Lovar du? Hur mycket sådant ska man ha istället då?

// Liinda

Angelclaw
11/9/09, 4:41 AM
#27

#14 Mången tack :D Smarrigt lät det!

Ang 5-min kolan, jag gör 4-minuters jag ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Annons:
Hermelina
11/9/09, 6:04 PM
#28

#26 jag har haft det några gånger, smaken blir inte lika stark som kakao då, men jag tycker det ändå är gott! Jag brukar ha i 4-5 msk då ;)

LiindaH
11/9/09, 6:24 PM
#29

#28; Ja jag hade 4 st matskedar i :) Yummi vad gott det blev.

// Liinda

Angelclaw
11/9/09, 7:21 PM
#30

#29 du kan maka ner mer också ;) Jag sätter alltid i lite vaniljsocker också för smakens skull! Åt halvt ihjäl mig inatt *S*

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

Hermelina
11/9/09, 7:26 PM
#31

#29 haha vad bra! :)

#30 ja det är lätt att föräta sig på det där receptet hehe ^^

Angelclaw
11/9/09, 7:30 PM
#32

#31 Mitt recept är lite annorlunda ;)

*4 msk smör

*4 msk sirap

*4 msk kakao (något mer om du använder oboy)

*1 dl strösocker

Ett stänk vanilinsocker

:) Yummiiie

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

LiindaH
11/9/09, 7:31 PM
#33

#30; åh det måste jag pröva….

// Liinda

Hermelina
11/9/09, 7:53 PM
#34

måste pröva ditt recept oxå! :) Men nej förresten, nu ska jag försöka vara lite nyttig haha ^^..  :)

Annons:
Angelclaw
11/9/09, 7:54 PM
#35

Ska väl tilläggas att mitt recept kokas i 4 minuter och sen tjongas ut på ett bakplåtspapper och in i frys eller kyl så det får bli hårt och mumsigt!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

 

monsi
11/10/09, 8:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Oj! Vilka goda recept. Blir jätte sugen.

F att man försöker losa några kilon.

Tänkte kombinera julklappar o en god sak, vara lite lat i år.

Ska köpa mina julklappar så de stöder hemlösa kisar på ett eller annat vis.

1 Länk

2 Länk

Jul kort 1 länk   2 Länk

Lotteri    Länk

Ljudböcker! Länk

Insammlingar Länk

Mer info  finns på Hittekatter i fokus.

Har gjort några av sakerna som säljsSkäms.Flört

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

hindul
11/11/09, 5:17 AM
#37

Just det. Jag har också tänkt på flera gånger att ge bort sånt som hjälper andra. Här är en trevlig web-butik där pengarna går till Fair Trade-projekt på olika håll i världen! Det som säljs i webbutiken är produkter som folk i en del av de där projekten tillverkat!

IMs webbutik

siddelina
11/14/09, 8:05 AM
#38

Till

Svägerskan: örhängen i olika format och former

Brodern: en burk med kanelhjärtan

Fadern: en hemmabränd cdskiva

Modern: en ljuslykta i trådslöjd

Brorsbarnen: sy kuddar och täcke till deras nya "kojja"

Årets julklapp från mig kommer att vara ljuslyktor eller talgbollshängare som jag just lärt mig att göra Glad

[123diddi]
11/15/09, 2:11 AM
#39

#21
testade idag, det vart så mumsigt!

[Tearix]
11/15/09, 8:11 AM
#40

man kan också ha kanel i kolan

Zessan
11/15/09, 10:37 AM
#41

#39 vad kul!:)

Annons:
[123diddi]
11/15/09, 5:07 PM
#42

#41

haha ja, och eftersom att det är lätt och går snabbt att göra så kanske jag går upp i vikt snart! haha =)

dock den godaste hemmagjorda kolan jag någonsin ätit!

Zessan
11/15/09, 7:19 PM
#43

#42 haha:P Visst e dom goda!?:D

[Dandelion1000]
11/16/09, 3:07 PM
#44

En fråga till er alla som gjort kola, hur länge tar den till att den stelnar? Ska den bli nästan helt hård?

Hermelina
11/16/09, 3:36 PM
#45

#44 man kan göra som man vill i hårdheten. Ibland gör jag den jättemjuk och sitter och slevar i mig när den är varm haha.. :) Då tar jag i ca 3 minuter.

Men oftast gör jag den hård, och då brukar den få koka i 5-10 min. Det beror lite på hur smeten är, en gång fick den koka i 15 min för att bli hård! :O Men du vet hur man gör kulprovet va? Det är ju enkelt för att veta hur hård den är.. :)

Hermelina
11/16/09, 3:37 PM
#46

#44 fast oj, nu kanske inte du fick svar på din fråga? Kanske missuppfattade :P Menade du hur lång tid det tar från att man lagt upp den på plåten som den stelnar? :S

[Dandelion1000]
11/16/09, 3:45 PM
#47

#45/46, Jag menade mer hur länge man ska vänta när den ligger på plåten.

Första gången jag gör sån här kola, men smeten var jätte goood Skäms

Kulprovet? Tyst Nu blev jag nyfiken :)

Hermelina
11/16/09, 3:52 PM
#48

#47 oops..! Kanske någon annan har nytta av mitt inlägg #45 hahaha!

Men det är ju ändå avgörande hur snabbt den stelnar på plåten. Ju mer du kokar, desto snabbare stelnar den och ju hårdare blir den!  Men om jag vill ha den "knäckig" så kokar jag i typ 7 min och så torkar den på kanske 3 min? Annars kan du ju ha den i kylen så blir den hård snabbare och håller sig hård jämt, så är det bara att bryta :)

Kulprovet:

Fyll ett glas med ganska kallt vatten (ej för kallt, lagom :))

Sen är det bara att ta lite utav smeten och droppa det i vattnet och forma till en kula med fingrarna (i vattnet). Konsistensen på kulan kommer att bli det ungefärliga färdiga slutresultatet sedan! ;)

Annons:
[Tearix]
11/16/09, 10:44 PM
#49

kolan är mycket lättare att dela innan den har stelnat helt ;)

SaJo123
11/17/09, 8:08 PM
#50

Talgbollshängare lät kul! Hur gör man såna?

Piggeline
11/18/09, 1:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Denna ramen gjorde jag för några dagar sen. min mans moföräldrar ska få den bland lite andra saker i julklapp :)

/Piggeline Glad Min scrapblogg

hindul
11/18/09, 10:20 PM
#52

#51 Vad fin! Jättefin!!

Hermelina
11/18/09, 11:12 PM
#53

Jag undrar hur man gör egna thé påsar? Såg att nån nämt det i tråden tror jag :)

CarolineO
11/19/09, 10:16 AM
#54

#53    Tror vi har en tråd om det sedan innan… Med en massa roliga länkar…

Testa använda sökfunktionen här på sajten och sök på tepåse eller liknande…

Ska testa, jag också, och slänger in länken om jag hittar den… Förvånad

CarolineO
11/19/09, 10:18 AM
#55

#53 Tänkte väl det Flört

Länk till tråden "egna thépåsar"

http://pyssel.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=0b910cef-32c3-4655-b29a-bded2c5dea5e

Annons:
Hermelina
11/19/09, 8:33 PM
#56

#55 Tack så mycket! :D

[123diddi]
11/19/09, 8:33 PM
#57

#43

Jaaaaaaa! =D

Zessan
11/20/09, 11:09 AM
#58

#57 hihi, brukar äta upp de på en gång, älskar dem verkligen (A) ^^

hindul
11/20/09, 4:35 PM
#59

Vet ni vad jag har kommit på!? Jag gör eget örtsalt!!

I mitt lilla trädgårdsland (de hyresgäster som vill, har varsitt litet trädgårdsland bakom hyreshuset, helmysigt!) odlar jag en del kryddörter. Storbladiga har jag fryst in, grovhackade, och övriga har jag torkat för att kunna njuta av dem även i vinter. Dessutom odlar jag lite timjan och basilika inne, i köksfönstret nu. Av dessa kryddor har jag hackat smått, smått tillsammans med salt. Nu ligger det på tork. Ska blanda med mer salt, tror jag, och sedan hälla i pyntade burkar och ge bort som julklapp!

Mison
11/20/09, 5:05 PM
#60

Jag kan tipsa om Apelsinchokladen som jag gör.. Inte uppskattad av alla, då det är russin i, men dom som gillar den brukar bli besatta, och den är fånigt enkel och snabb att slänga ihop..
ca 30 st
200 gram mörk choklad
100 gram cocosfett
2 msk koncentrerad apelsinjuice
russin

Lägg ut ischokladformar på en plåt eller bricka.. Lägg ett russin i varje.
Smält blockchokladen, cocosfettet och ha även i apelsinjuicen.
När allt är smält, häll i formarna, tjoffsa in allt i kylen i ca 20 minuter tills det är stelt.. Klart!! Och farligt gott!!

Alla djur behöver någon som bryr sig!

hindul
11/20/09, 5:30 PM
#61

#60 Ja, det verkar verkligen farligt gott!

Jag är alltför svag för godsaker och särskilt julgodis. Eftersom jag inte brukar fira jul hemma hos mig, försöker jag låta bli att göra så mycket godis, mer än det jag ev har med till knyt-julbordet. Men det slutar varenda gång med att jag står och kokar knäck på annandagen! Får se hur det går i år…

Vi brukar föresten göra ett "halvnyttigt" godis, vi kallar det för Chokladknäcke:

  • Smält blockchoklad - blanda ljus o mörk efter egen smak och tycke, smaksätt ev.
  • Bryt knäckebrödet Wasa sport i bitar, lagom stora att stoppa en hel bit i munnen.
  • Doppa bitarna i chokladen.
  • Låt stelna/torka på bakplåtspapper.

Det blir väldigt mycket godare än det verkar när man läser receptet! Inte alls torrt och tråkigt, utan snarare som en krispig kexchoklad. Den är alltid väldigt populär när jag bjuder på den!

Och här en länk till slöjd-detaljer. De har allt man kan önska sig i pysselmaterial. … och lite (mycket) till. Dessutom rätt bra priser nu innan jul, även på elverktyg, så passa på och köp julklappar! Eller önska julklappar från deras sortiment!

Slöjd-detaljer

Hawknestgrove
11/20/09, 7:33 PM
#62

USch sån farlig tråd. Den vågar vi inte titta i en gång till

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
CarolineO
11/22/09, 9:23 PM
#63

Ojojoj…. Man blir ju tjockis av denna tråd….. Obestämd

Skit samma, gott e det iaf Skrattande

Puhlo
11/23/09, 3:17 AM
#64

Rischoklad är jättepoppis också. Då köper man bara de billiga puffade riskornen på typ ICA eller så, en jättestor påse som räcker till hela släkten kostar typ en tjuga.. Sen smälter man choklad, och hackar lite nötter, eller ha lite russin eller aprikoser i.. Blanda allt, sprid ut på plåtar med smörpapper på, och låt stelna. Bryt i lagom bitar. :)

Annars gör jag likadant godis, fast med cornflakes istället för rispuffar.

Små lavendelpåsar är nice också, och man kan göra vetevärmare, fast med grötris i istället för vetet..

Emo
11/8/14, 9:48 AM
#65

Bra tråd även om bilderna är för få, men det går väl att fylla på med fler.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: