Annons:
Etikettpyssel-till-våra-djur
Läst 17131 ggr
[Sephrenia]
2010-03-15 22:44

Tass avtryck - gips

Har någon här inne gjort tass avtryck i deg och sedan gipsat? Jag är mycket nyfiken på hur bra tassarna blir, hur detaljerade det blir med tanke på päls och sånt.. är sugen på att proppa ned iller och hund tassar och få det förevigat men är rädd att det är för gäves när det kommer till illrarnas små puttinutt tassar.

Jag velar..

Annons:
[TrevorS]
2010-03-16 09:25
#1

Varför inte kolla på bild och göra en egen tass i lera eller gips? Eller varför inte din egna fot eller hand? =)

[Sephrenia]
2010-03-16 20:33
#2

Nej för mig själv vill jag ej föreviga.. att göra från scratch en tass i lera alternativt gips blir ju inte att föreviga någon av mina brudar, det blir bara ett lamt försök att få till en liknande tass.. jag vill ju ha the real deal.. samma som att jag vill att tatueraren ska få se deras tassar irl innan jag tatuerar mig.

Ceciliaolucifer
2010-03-19 09:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag är en av dom som slitit mitt hår och gått sömnlös över tassavtryck-problem. När jag skulle göra min tass för drygt två år sedan så försökte jag med allt.

Trolldeg = Fört hårt att jobba med, saltkristallerna var svårjobbade
Akrylfärg = För kletigt och fastnade i pälsen, svårt att får bort på päls och kläder
Gips = Tar för lång tid, speciellt om man har ett djur som inte sitter still på kommando. Man hinner inte få en ordentligt bra form innan djuret tröttnat.

Det största problemet är egentligen djurets vikt. En iller väger inte tillräckligt mkt för att det ska bli ett djupt och ordentligt tassavtryck i ex leran. Då får man hjälpa till och trycka ner tassen, men då blir det inte ett exakt avtryck och du får dessutom ett väldigt argt litet djur på köpet.

Större djur som katter, hundar är inga problem. Det är dessutom djur som ofta är lite mer lättdresserade.

Jag rekommenderar att man tar ett ordentligt fotografi på tassen från ett bra asvtånd. Är man duktig på PhotoShop så har man ett rejält bra verktyg att jobba med. Annars kan man kalkera med smörpapper.

Man tager vad man haver :) Min tass som jag har på handleden är ifrån min iller Lucifer. Den är gjord i PS, med hjälp av ett bra fotografi.

Lycka till! :)

[Sephrenia]
2010-03-19 20:32
#4

Fotot som sagt är ganska lätt fixat men ja.. skulle vara kul med avgjutning på tex misstakes tass och sätta i en liten ram.. krångel.. ska iallafall försöka mig på tatuering.. kan dock inte bestämma mig vart den ska sitta :S

Ceciliaolucifer
2010-03-19 22:09
#5

#4 Jag skulle också vilja ha en liten tavla med en tass från varje iller. Helt i vitt :)

[Sephrenia]
2010-03-20 11:43
#6

Annars får jag väll ta kort och göra ett fototryck i svart i photoshop och sätta i ramarna, hade bara vart kul om det var så det stod ut ur ramen ^^

Annons:
hindul
2010-03-21 02:20
#7

Något större avtryck går ju forma i fuktig sand, men en liten tass blir nog för otydlig.

Men hur tror du det skulle gå med vanlig bröddeg? Det får ju vara en ojäst deg, kanske utan jäst rent av, annars försvinner ju avtrycket lika snabbt som det kom dit. Om man kavlar ut degen, någon cm tjockt, gör avtrycket och sedan snabbt in i frysen med degen och sedan har på gips medan den är fryst. Det är så hemskt länge sedan jag jobbade med gips så jag minns knappt hur man gör, men den kan väl knappast stelna i frysen… men i kylen kanske, så att degen håller sig kall länge?

Idén kanske är vansinnig, men det var ett försök i alla fall!

Eller finns det någon kakdeg som är tillräckligt mjuk och som går att använda?

Eller vad tror du om ljusmassa? Om man smälter ner ett värmeljus och sedan rör i det medan det stelnar så att man får en mjuk gegga, slätar till geggan och snabbt gör avtrycket. Men man får nog vara bra snabb i vändningarna…

Ceciliaolucifer
2010-03-21 13:08
#8

Hmmm… Bra tankar. Varför inte ljummen mjuk pepparkaksdeg? Smördeg?

Problemet är att man måste trycka ner tassen ganska ordentligt och en iller väger inte så mkt.

Värt att testa :)

[Sephrenia]
2010-03-21 15:17
#9

Funkar inte saltdeg/trolldeg? Bara man tvättar och återfuktar illerbusen så ska ju just inte saltet av ett problem.. men ja jag vet inte, u tell me :D

hindul
2010-03-21 19:49
#10

#8 Ja, det var det jag tänkte med bröddeg, att den är mycket mjukare än kakdeg. Det underlättar ju för tassen, men man måste ju få den tillräckligt hård för att kunna gjuta på den sedan.

Svårlöst.

Ceciliaolucifer
2010-03-21 22:20
#11

Saltdeg funkar inte så värst bra :/ provat det..

[Sephrenia]
2010-03-22 01:58
#12

Men GAH, pepparkaks deg lät som det bästa.. hmm.. vart får man tag på pepparkaks deg såhär års utan att göra själv?

Ceciliaolucifer
2010-03-22 02:29
Annons:
[Sephrenia]
2010-03-22 19:53
#14

#13 Dom kommer tro att någon driver med dom ^^, men egentligen varför inte göra liknande playdoo (stavning?) deg och kanske vara lite mer frikostig med olja och mjöl?.. måste läsa pepparkaksrecept, om man gör allt förutom kryddor så kanske.. hmmm.. ska nog leka galna kemisten efter att jag pinkat hunden, han får nog vara första man med tassen i deg Skrattande

Casiopeia
2010-03-24 01:25
#15

Det bästa du kan använda är alignat. Det är ett pulver gjort på alger som man blandar med vatten och som stelnar till en geleaktig konsistens på ett par minuter (själva stelnandet tar sekunder!). Det är det som tandläkare brukar använda när de gör tandavgjutningar, eller för den delen när man gjuter av babyfötter. Man får superfina detaljer! Passa på när illern sover, kleta in en tass och lirka ut den när alignatet härdat. sedan fyller man direkt på med gips, och pillar bara loss alignatet när gipset är hårt.

Alignat kan t.ex köpas på kinn.com och andra ställen som säljer konstnärsmaterial. Tänk bara på att inte köpa mer än du använder, för det är en färskvara som inte håller hur länge som helst.

Ett annat alternativ är att köpa ett färdigt "gjut av din babys fot-kit" som väl brukar finnas lite varstans, tror jag sett det på panduro t.ex…

Bifogar en video där du kan se hur det går till (onödigt med en cementvisp för att blanda kan jag tycka iof, särskilt i de små mängderna du behöver…)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Ceciliaolucifer
2010-03-24 01:31
#16

Jag har prövat dom där babykitten och det funkar inte på iller. Finns inte tillräcklig kraft för att göra en ordentligt gjutning.

Men det andra vore ngt :)

Emo
2010-03-24 07:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Får man lov att skämta här?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ceciliaolucifer
2010-03-24 14:58
#18
[Sephrenia]
2010-03-25 23:12
#19

Baby kittet innehåller väll ändå bara ram och gips och ett recept på trolldeg ? ^^

#15 JA tack så mycket, vet om hur bra detaljrikedom sådan massa har för jag själv har fått mina tänder avgjutna flertal ggr med sådan pasta.. Kul att du kom och tänka på den och att du vet vart den finns tack tack tack :)

Ceciliaolucifer
2010-03-26 00:36
#20

Alginat måste jag prova :)

Annons:
[Sephrenia]
2010-03-26 20:35
#21

Mig med :D

[Sephrenia]
2010-03-27 14:49
#22

Jag beställde alginat idag ;)

[Sephrenia]
2010-03-28 23:20
#24

Jepp jepp ;)

Fejhn
2011-11-11 21:03
#25

Har faktiskt gjort tassavtryck av min hund i gips! ska se om jag hittar en bild!

gjorde egen trolldeg, men ordnade den så den var ganska mjuk och lätt att ha och göra med.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

[Forest]
2011-11-12 22:50
#26

jag kan tänka mig att det ska gå i gips oxå jag gjorde det på mina barn när de var bäbisar både hand o fotavtryck, o jag hade en katt som gick på gips så det vart även kattavtryck som höll o den katten stog verkligen inte stilla i gipset Glad

Mullemums
2011-11-16 13:14
#27

Hej!

Är ny här :) Såg detta och kännde att jag kunde dela med mig ;)

När jag skulle göra tassavtryck av min hund till tatuering så använde jag mig av en vanlig stämpeldyna :) Tryckte tassen på det och sen på papper :)

Annons:
xantos
2011-11-23 09:24
#28

Hej. #27, jag med…Vill man ha själva djupet på tassen så "kanske " men kan trycka djurets tass i majsenamjöl å sedan hälla i relativt blött gips i avtrycket, det bör fungera, har dock ej provat.

Ardennerryttaren
2011-12-02 11:53
#29

Slänger in ett till alternativ om man vill ha en bild på hunden, kattens eller illerns tass så tar man fram kopiatorn, snor en tass av djuret och så har man en väldigt detaljerad bild inom 20 sekunder :)

Sen kan man alltid scanna bilden så kan man jobba bort lite skavanker och liknande i exempelvis photoshop.

Detta är ett super bra tips om man ska tatuera in hunden tass eller liknande.

[Forest]
2011-12-02 12:43
#30

29 får ta med mig hundarna till jobbet Flört smart tips var det helt klart Glad

Ardennerryttaren
2011-12-02 14:25
#31

#30, visst är det smart?

Fungerar också toppen om man ska tatuera in sina barns händer. Detta är också ett jätte bra julklappstips, att man kopierar sina barns händer och ger det i julklapp till exempelvis mormor och morfar.

Eller kanske pojkvännens hund? Eller grannens katt? Tyst

Kashii
2011-12-06 23:56
#32

en annan sak man kan göra är ju att ta o arbeta play-doh deg mjuk o lättarbetad, trycka ner tassen i det och sen hälla gips på. Har själv inte testat detta än då jag är på full jakt efter en liiiiiiten burk gips (vill ta tassavtrycken på mina råttor x) men fick tipset på praktiken :)

Emo
2014-10-27 06:56
#33

Nu har det gått en tid, så det finns nog fler här som är intresserade av detta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: