Annons:
Etiketterhandarbetetextilvirkatstickat
Läst 15141 ggr
MoaW
2010-05-24 20:47

Trycka på tyg

hej! Glad frågade inne på textilhantverk men fick tips att även fråga här inne, förhoppningsvis kan någon komma med tips Glad
Jag hade en ide om att köpa en symaskin som broderar för att brodera text, men har börjat ge upp den iden och funderar nu på om det kan vara enklare/billigare att trycka text på tyg istället.
Tanken är att jag ska trycka text på olika hundprylar för att göra dom roligare, scarfs, filtar, bäddar osv. Jag funderar på om man kan köpa schabloner med hela alfabetet och använda det att trycka olika texter med?
Har hittat bla. dom här tror ni dom skulle lämpa sig för att trycka med textilfärg? (fast genomskinliga i plast vore ju bättre). Antar att man då måste vänta tills en bokstav torkat innan man trycker nästa, kan bli jobbigt om man tar beställningar.
Går det att använda samma schablon flera gånger?
Tacksam för hjälp Glad

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
hindul
2010-05-24 23:34
#1

Här är några länkar till dig

Nordsjö.se

Vi i villa Längst ner på sidan finns en tydlig och bra beskrivning!

Schablonbutik på nätet

Du kan köpa schablonplast att göra egna schabloner med i färgaffärer, där du också hittar färg, penslar mm.

Man gör på samma sätt på tyg, som på väggen (som beskrivningarna visar), men det är jätteviktigt att tänka på att hålla tyget helt stilla hela tiden, för minsta lilla man drar i det så blir motivet snett. Man kan heller inte pensla med penseln, utan behöver en sk stöppel, en pensel med kort "stubb" som man duttar på färgen med.

Du kan använda samma schablon (kallas också stöppelmall) massor med gånger! Ska du ha samma motiv flera gånger på samma tyg, kan du flytta den direkt, med stor försiktighet, och fortsätta trycka/stöppla på nästa ställe genast, OM du ska använda samma färg. Vill du byta färg tvättar du bara av mallen med ljummet vattten.

Om man vill skriva ett ord med bokstäverna nära varandra, kan det vara bra att låta färgen torka något innan man trycker dit nästa. För om man sätter handen på den våta bokstaven, kan man få färg på handen som man sedan kletar av på tyget.

Om man vill trycka ett motiv med flera olika färger, t ex en blombukett, använder man flera olika mallar - en för allt grönt i motivet, en för allt gult, en för det röda osv. Och då MÅSTE färgen vara torr innan man fortsätter med nästa färg, för hur noga man än är, är det lätt att få mallarna lite snett så att färgerna inte kommer kant i kant, utan lite omlott och om inte den första färgen är torr då, blandas färgerna med risk att du får upp den blandade färgen i penseln och hela motivet blir förstört.

Tänk på att allt tyg måste vara tvättat innan du trycker på det! Annars finns risk att färgen "lossnar" i tvätten.

Tänk också på att ha skyddsplast under tyget, en plastpåse eller vad som helst, för färgen går igenom tyget. Jag tycker det är ganska bra att jobba på strykbrädan, med vaxduk som skydd under tyget. Gärna sådan där tunn vaxduk, för den är lite sträv och då ligger tyget lättare stilla.

Den mallen du hittat går visst att använda, men plast är lättare och säkert billigare.

Fortsätt fråga, om det är mer du undrar!

MoaW
2010-05-25 00:04
#2

#1 tack så jättemycket för din förklaring!
jag har tryckt på tyg förut, men det var när jag gick i trean ungefär så det var ett tag sen Tungan ute
Det blir nog krångligare än jag tänkt mig, eftersom jag tänkt sälja och ta beställningar på grejer… Att vänta på att varje bokstav ska torka innan man trycker nästa, och tvätta tygerna innan jag trycker, det blir nog för mycket jobb. Får nog fundera vidare efter en lösning Flört
Tack för hjälpen!

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

hindul
2010-05-25 21:45
#3

Ja, det där med att tvätta tyget först krånglar till allting väldigt!

Men om du har några få modeller att välja på, så kan du ju ha färdigklippt tyg som är tvättat, i en eller två uppsättningar, så kan du sätta igång och trycka genast du får beställningen och tvätta en ny uppsättning i lugn och ro under tiden.

Eller tryck djurets namn på remsor av tyg som du sedan sick-sackar fast på själva "saken" du ska sy?

MoaW
2010-09-07 23:14
#4

Nu har jag köpt material så jag kan trycka! Skrattande Har slängt in en gammal gardin i tvättmaskinen så ska jag provtrycka imorgon Flört spännande

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

hindul
2010-09-08 00:09
#5

Spännande!! Hoppas vi får se bilder sedan!

Lycka till!

MoaW
2010-09-08 18:49
#6

#5 Det kommer! Skrattande

Jag har tryckt den första nu och det gick helt okej. Dock fick jag skippa schablonen då färgen bara smeta ut sig på undersida, oavsett hur lite färg jag tog Obestämd Så jag tog en pensel istället.

Men! När jag skulle stryka på baksidan så blev texten, som skulle vara vit, rosa! Förvånad Vad kan jag ha gjort fel? Trodde först att jag hade ett rötttyg eller nåt under, men nej. Kanske för varmt…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
MoaW
2010-09-08 19:10
#7

Jag tror att jag löst mysteriet Tungan ute Använde en gammal pensel, o tror att det var lite, lite rött i den. Tyvärr så kom jag inte på det innan jag börjat med nästa, så nu lär väl den också bli rosa Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2010-09-08 20:22
#8

hmm, nu strök jag en som jag inte gjort med samma pensel, och även den blev rosa Obestämd

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2010-09-08 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

såhär blev dom, texten går lite i rosa tyvärr, men syns inte så mkt på bild Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

hindul
2010-09-09 01:52
#10

Vad fina de blev! På bilden ser de helt perfekta ut.

Jag skulle gissa på att du hade för hög värme som gjorde att de blev rosa. Prova att sänka lite och att ha ett tyg mellan strykjärnet och det tryckta tyget, om du inte redan hade det…

Men att färgen smetade under schablonen… Var det vatten på schablonen när du använde den?
Låg den helt platt mot tyget?
Duttade du med penseln, eller strök du ut färgen med penseldrag? Det är viktigt att bara dutta på färgen. Är det svårt med pensel kan man prova att använda svamp, t ex en sådan där gul som man kan ha när man diskar. Använd svampsidan då, inte skrubbsidan.
Hade du vatten i penseln, så att färgen blev för tunn?
Som en hjälp att inte få för mycket färg i penseln kan man hälla upp en liten klick färg i en burk/på ett fat och lägga en bit diskunderlägg (mkt tunn skumgummi, finns i mataffärer) över färgen. När man trycker penseln mot diskunderlägget, läcker färgen igenom, fördelar sig lite över ytan och släpper lagom med färg till penseln.
Låg tyget helt stilla? Man kan prova att tejpa fast tyget mot underlaget med frystejp/maskeringstejp och att även tejpa fast schablonen på tyget.

MoaW
2010-09-09 16:57
#11

Tack så mycket för all hjälp! Glad

jag tror att problemet var att shablonen inte låg helt platt mot tyget, för scarfen blev ganska liten och så hade jag sytt in den i kanten så det inte gick att lägga shablonen helt platt mot tyget. men det gick endå ganska okej att skriva för hand, blev inte lika proffsigt bara Flört jag hade en svamp att trycka med, typ stöppel svamp eller nåt.

Jag tror att texten blev rosa för att det var för varmt, för jag gjorde som du skrev och då blev det vitt! Skrattande

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

hindul
2010-09-09 20:05
#12

Så bra att det löste sig med den rosa färgen!

MoaW
2010-09-10 00:52
#13

jaa :D så nu är jag igång iaf, köpte tyg idag också, så jag slippet sy av gardiner Flört

Men jag har en till fråga, du som verkar så kunnig Glad Jag köpte band idag som jag ska göra hundhalsband av, minns inte exakt vad det var men har för mig att det stod bomull fast behandlat på nåt sätt (ser plastaktigt ut). Jag undrar om det skulle kunna gå o trycka på det? Kanske bara e o testa…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
hindul
2010-09-10 02:16
#14

Jag vet faktiskt inte. Du får nog prova dig fram.

MoaW
2010-09-11 15:41
#15

Jag tror det funka faktiskt ;) Fast tvättade inte bandet innan, men det borde väl hålla lite endå…
Varför ska man egentligen tvätta tyget innan?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

hindul
2010-09-11 17:56
#16

Ett helt nytt tyg är behandlat med kemikalier. Dels för att de ska se fräscha ut i affären trots att hundra personer har vikt upp det, tappat det på golvet, provat att skrynkla ihop det osv och också för att det används i produktionen. Dessa kemikalier hindrar färgen att fästa ordentligt.

Kul att det verkar funka att trycka på bandet!

Börjar du drömma om stöppling på nätterna nu? (hihi)

MoaW
2010-10-08 16:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 jaså, där ser man! Då har man lärt sig nåt nytt :-)

Jag har helt fastnat i det här nu, gjorde denna tjöra igåår som jag måste visa Skrattande Det är ju jättekul, finns ju inga begränsningar på vad man kan göra! Jag får så mycket knäppa ideer hela tiden Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

SusannAlg
2010-10-08 16:29
#18

Jättefin!!!! Syns ju inte att den är "hemmagjord"!!!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

hindul
2010-10-09 19:33
#19

Fantastiskt!!! Vad duktig du är! Konstnär.

MoaW
2010-10-10 01:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Taaack! Skrattande

tjaa, tröjan har ju inte jag gjort då Skäms Bara trycket

gjorde en till idag, på andra vovven

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
SusannAlg
2010-10-10 12:56
#21

Jo, jag förstod att du inte sytt själva tröjanFlört.

Den andra var ju lika fin!!! Du skulle kunna måla en hund på ett par jeans också! (På ena benets baksida typ….. )

Kanske du kan göra en egendesignad kollektion så småningom…. du kan ju bara vända på ditt alias… WaoM-design….. Låter väl häftigt!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

MoaW
2010-10-10 14:57
#22

hihi den va lite för fin för att ja skulle ha gjort den själv {#emotions_dlg.innocent}

åh vilken bra ide! det måste jag göra, ska rota fram ett gammalt par. Tror jag ska tryckatredje hunden på en kjol.

hihi jaa en hundkollektion, va roligt xD Namnet lät ju faktiskt coolt, det har jag inte tänkt på.

hmm, det är blyerts under färgen bara, jag hoppas att det fäster endå… tänkte göra en provbit och testa tvätta. Annars får ja hitta på nån annan teknik {#emotions_dlg.tongue_out}

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

parsley
2010-10-12 22:31
#23

Vad bra det blev!

Ceciliaolucifer
2010-10-12 22:44
#24
MoaW
2010-10-12 23:06
#25

taack! Skrattande

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
2010-10-22 16:26
#26

på den ena tröjan så släppte tyvärr trycket mot tröjans nederkant Obestämd men det syns fortfarande, så ja ska prova fylla i

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[TrevorS]
2010-10-22 19:56
#27

Gillar trycket på tröjan, hade planer på att trycka också mycket förr, jag har några mallar kvar som jag gjort av papper, men jag hittade aldrig tygfärg bara. Gjorde ett test men färgen försvann tyvärr i tvätten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: